Dags för en Närakut i Arninge

Onsdag 18 maj 2022

I dagsläget finns det elva närakuter i Stockholms län. En närakut kan ta hand om många av de vanligaste akuta problem då där finns röntgen och möjlighet till omfattande provtagning. Det kan till exempel handla om frakturer, sårskador eller akuta allergiproblem, det vill säga betydligt mer omfattande vård än vad de gamla jouröppna husläkarmottagningarna kunde hjälpa till med.

Länets närakuter har öppet varje dag mellan 08 -22 och med en placering i Arninge skulle stora delar av Österåkers, Vallentunas, Vaxholms och Täbys invånare kunna få tillgång till bra akutvård inom cirka 15 minuters restid.

Förutom att det ligger bra till i vägnätet så är Arninge på väg att bli en riktigt stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafiken, både med tåg och buss, vilket gör att tillgängligheten är stor för väldigt många av våra invånare. Regionen pekar också ut Täby-Arninge som regional kärna i den stora regionalplanen RUFS 2050 som pekar på vikten av att en flerkärnig utveckling behövs i hela regionen. Arninge/Ullna har också pekats ut som ny permanent bas för Ambulanshelikoptern.

Redan förra sommaren tog Regionen beslutet och Österåker har nyligen tagit beslut om förstudie till detaljplan för att få till denna verksamhet. Många av de patienterna som idag hämtas med helikoptern har besvär som lika gärna kan hanteras på en närakut som på ett av våra stora akutsjukhus, till exempel benbrott eller akuta allergibesvär.

Kan man synka dessa satsningar tror jag att man kan nyttja ambulanshelikoptern ännu mer effektivt. Täby, Vallentuna och Österåker är alla  en del av Sverigeförhandlingen om att dra Roslagsbanan vidare in mot Odenplan och City. Där har vi lovat att tillsammans bygga över 28.000 nya bostäder till 2035, så vi är en växande del av Stockholm där behovet av en närakut bara ökar. Det är dags att börja utreda detta nu.

Mathias Lindow,
toppkandidat till Regionfullmäktige för Liberalerna