En storstadskommun men också en glesbygdskommun

Mathias Lindow, Gästkrönikör i tidningen NU

Onsdag 26 januari 2022

På långfredagen för några år sedan hade jag ett viktigt möte ute på en av våra största skärgårdsöar, Ingmarsö. Orsaken till att mötet var just på långfredagen var främst för att påsken är starten då öarna går från vintervila till sommarsäsong och att mötesdeltagarna var både fast- och deltidsbor.

Till Ingmarsö finns ingen sjötrafik från centralorten Åkersberga. Jag fick istället ta bilen till grannkommunen Vaxholm två mil bort, för att sedan sätta mig på skärgårdsbåten, för den vackraste av kollektivtrafikresor ut i skärgården. Men restiden från Vaxholm till Ingmarsö är 3,5 h lång. Jag hann precis med mitt möte på två timmar för att sedan hoppa på den enda båten tillbaka. Det blev verkligen en lång fredag med cirka åtta timmars restid för ett tvåtimmarsmöte.

Samtidigt om jag åker från mitt hem i Österskär till Stockholm tar det 30 minuter med Roslagsbanan, ett modernt smalspårigt tåg som varit Österåkers livsnerv sedan början av 1900-talet. Roslagsbanan byggdes för att frakta gods från Roslagen in till Stockholm och sommargäster ut från staden till sina sommarnöjen vid havet. Idag är tåget motorn till att Österåker är en av de snabbast växande kommunerna i hela landet.

Vårt läge vid havet och porten mot Roslagen samtidigt som vi är en del av Stockholms arbetsmarknad får allt fler att upptäcka Österåker. När pandemin slog till i mars 2020
fylldes våra sommarstugor och många flyttade sedan aldrig hem till Stockholm. När företagare i andra delar av landet kämpade gjorde många av våra företagare sina bästa år. 2020 gick omsättning upp med 15 procent bland företagen i Österåker och i restaurangbranschen med hela 18 procent. Före pandemin pendlade över 60 procent av vår befolkning ut från kommunen för att arbeta eller studera. Frågan är hur framtiden, med allt mer distansarbete, ser ut för Österåker?

Förr var Österåker mest känd för Österåkersanstalten, där Johnny Cash gjorde en spelning i början av 70-talet och där AnnBritt Grünewald länge var chef och drev frågan om narkomanvård inom anstalten som sitt signum. Idag är det Sveriges lägsta skatt som står för medieträffarna. Men trots att vi har en av Sveriges starkaste kommunekonomier så står vi inför stora utmaningar. En växande kommun kräver sina bostäder, skolor och äldreboenden. Vi måste bygga ett nytt reningsverk för över 1 miljard kronor och som fritidskommun satsar vi ständigt på nya idrottsanläggningar. Men det här är trots allt utmaningar som vi klarar av som den växande storstadskommun vi är.

I mina möten med väljare är det inte de här kommunala frågorna som oftast leder till de oroliga samtalen. Ute i skärgården finns en rädsla att bli akut sjuk om inte ambulanshelikoptern kan lyfta, när strömavbrotten sätter trygghetslarm och telefoni ur spel eller när isen precis har lagt sig och varken båtar eller svävare kan få med sig hemtjänstpersonalen över till öarna eller skolbarnen till skolorna. Varför man måste lista sig hos en husläkare i Värmdö kommun för att få tillgång till läkarbåten a la Skärgårdsdoktorn. Att kollektivtrafiken, både på land och hav, bygger på resor in mot Stockholm och inte på tvären till andra platser i länet. Inte minst undrar väljarna varför skärgårdsborna inte kan resa mot en brygga i Österskär för att byta till tåget och därmed få rimliga restider till Åkersberga, Täby eller Stockholm?

Mathias Lindow (L)
Kommunalråd i Österåkers kommun &