Låt lärare få vara lärare

Måndag 29 april 2019

Lärarassistenter har varit ett viktigt krav från Liberalerna under vårens budgetförhandlingar och redan i höst kommer Sveriges skolor att få 475 miljoner kronor årligen för att kunna anställa fler lärarassistenter.

Lärarna har Sveriges viktigaste yrke och är skolans viktigaste resurs. De måste få bra förutsättningar för att lyckas med sitt viktiga uppdrag. Att inrätta lärarassistenter ger lärarna möjlighet att ägna sin arbetstid åt deras huvuduppdrag: att undervisa elever.

Lärarassistenterna ska avlasta lärarna med administrativa arbetsuppgifter som kopiering, ställa i ordning klassrum, hjälpa till vid friluftsdagar, vara rast-, prov och matvakt samt att hantera frånvaroregistrering.

Vi har en lärarbrist i Sverige i dag och då blir det extra viktigt att de utbildade lärare vi har ute i skolorna fullt och fast ska få ägna sig åt att genomföra bra lektioner. Liberalernas ambition är att det ska finnas ungefär en lärarassistent per fem legitimerade lärare. Tillskottet på 475 miljoner kronor är ett första steg på vägen dit då det nu blir möjligt att anställa upp till 3 000 lärarassistenter i hela Sverige.

Att införa lärarassistenter i den svenska skolan var ett vallöfte från Liberalerna. Det behövs för att sätta skolan först.

Mathias Lindow (L) kommunalråd, Österåkers kommun
Peter Bilow (L) Vice ordförande, För- och grundskolenämnden i Österåkers kommun