Se alla

L vill införa pristak i kollektivtrafiken

Fredag 1 augusti 2025

Med inspiration från London – vill införa pristak i kollektivtrafiken

Oppositionspartierna i Region Stockholm vill ta efter Londons modell med pristak för att öka resandet med kollektivtrafiken.

– Det här skulle vara extra gynnsamt för exempelvis de som bor ute på Ljusterö och åker med enkelbiljett, säger Mathias Lindow (L), kommunalråd i Österåkers kommun.

”Pristak är ett sätt att aldrig betala för mycket för kollektivtrafiken”, säger Mathias Lindow (L), kommunalråd i Österåkers kommun och ledamot i regionfullmäktige i Region Stockholm.

Intäkter och resenärer har försvunnit från kollektivtrafiken i Stockholm. Nu vill oppositionen, som består av L, M och KD, återigen lyfta idén om ett pristak för resor med kollektivtrafiken i regionen.

– Kollektivtrafiken har inte återhämtat sig efter pandemin. Det är idag 15 till 20 procent färre som reser kollektivt, säger Mathias Lindow (L), kommunalråd i Österåkers kommun och ledamot i regionfullmäktige i Region Stockholm.

Förslaget om pristaket, även kallat capping, innebär att det finns en övre gräns för hur mycket en resenär behöver betala. I detta fall rör det sig om dygns- och månadsbiljetter. När taket är nått reser man gratis resten av perioden, oavsett antal resor.

– Det här skulle vara extra gynnsamt för exempelvis de som bor ute på Ljusterö och åker med enkelbiljett. Under de 75 minuter som biljetten gäller hinner man inte komma längre än till Danderyds sjukhus och då måste man köpa en ny biljett.

Mathias Lindow lyfter att det idag inte finns ett biljettsystem som är anpassat efter dagens behov, exempelvis för personer som arbetar på distans några dagar i veckan.

– Det måste finnas bättre alternativ, så att fler väljer kollektivtrafiken igen.

Ett pristak, som bland annat används i London, skulle innebära att resenärer aldrig betalar mer än ett maxbelopp, för vuxna är det idag 1070 kronor för ett månadskort och 180 kronor för en 24-timmarsbiljett.

– Där har man pristak på dags- och veckonivå, och vad jag förstått har det varit väldigt uppskattat i London.

Oppositionen i Region Stockholm hoppas att förslaget om pristak ska göra kollektivtrafiken mer attraktiv.

SL har tidigare fått i uppdrag att införa pristak för enkelbiljetter. I juni 2022 beslutade den dåvarande regionledningen att SL skulle införa capping.

– Efter valet beslutade det nya styret att inte gå vidare med idéen. Det hade kunnat vara på plats nu.

Införandet sköts upp eftersom det hade lett till stora intäktsförluster enligt SL:s egen utredning.

– Det var den ekonomiska aspekten som satte stopp. SL tjänar på att människor köper mer. Eftersom man har haft problem med finansieringen har man inte vågat att genomföra det.

Hur ska kollektivtrafiken finansieras om biljettintäkterna minskas?

– Vi tycker det är viktigare att få tillbaka resenärerna. På kort sikt kommer kanske intäkterna minska, men på lång sikt kommer det leda till fler resenärer och således mer intäkter.

Mathias Lindow menar att det är viktigt att få fler att resa kollektivt för klimatets skull. Utöver införandet av pristaket vill han också se ett större utbud i kollektivtrafiken.

– Exempelvis har många bussar i innerstaden försvunnit. För att folk ska välja kollektivtrafiken måste det vara enkelt och attraktivt, annars väljer folk bort det. Istället tar fler bilen, vilket är det största miljöavtrycket i Stockholmsregionen.

Men det kommer dröja ett tag innan förslaget eventuellt blir aktuellt.

– Nu har vi lämnat en motion, och den ska väckas på nästa fullmäktigemöte. Sedan har förvaltningen upp till ett år på sig att besvara den och därefter ska ett beslut fattas. Om det blir nerröstat så kommer frågan dyka upp igen till valet 2026.

Nyhetsartikel 10 juli 2025 (Matilda Jerre Lingmark), NU. Österåker