Se alla
Mathias Lindow (L) kritiserar beslutet att stoppa utbyggnad av Löttingetunneln

Löttingetunneln byggs inte ut: ”En kalldusch”

Lördag 27 september 2025

Region Stockholm satsar inte på att bygga ut tunneln på Norrortsleden – inte heller på att ha flera spår på Roslagsbanan.

Ett beslutsfattande som sågas av kommunalrådet i Österåker, Mathias Lindow (L).

– De här köerna kommer inte släppa utan det kommer bli ökande köer i och med att vi är kommuner som växer. Vi är väldigt förvånade att styrelsen väljer bort en så viktig länk, säger han.

Region Stockholm har tagit fram ett förslag på hur pengarna till vägar, kollektivtrafik och cykelvägar ska användas i regionen mellan 2026 och 2037, en så kallad länsplan. Planen gäller i tolv år och uppdateras vart fjärde år.

I länsplanen så har regionen som leds av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet, valt att inte bygga ut Löttingetunneln.

Beslutet rör upp känslor hos Mathias Lindow (L) kommunalråd i Österåker.

– Det kom nästan som en riktig kalldusch. Alla nordost-kommunerna har verkligen drivit på den här frågan jättehårt och länge för det här är ett sånt väldigt prioriterat projekt, säger han.

Lindow sitter i regionfullmäktige och sedan årsskiftet i regionstyrelsens infrastruktur- och regionplaneutskott. Trots sin egen kritik så röstade Lindow själv för att skicka ut den nuvarande länsplanen på remiss dock med ett särskilt uttalande.

– Vi har inte röstat emot för då hade vi behövt lägga fram ett eget förslag. Däremot så la vi till ett särskilt uttalande där vi markerade vad vi tycker är fel, säger han.

Att bygga ut tunneln menar han skulle lätta upp köerna och gynna alla kommuner i nordöstra Stockholm.

– De här köerna kommer inte släppa utan det kommer bli ökande köer i och med att vi är kommuner som växer. Vi är väldigt förvånade att styrelsen väljer bort en så viktig länk, säger han.

Även Trafikverket har konstaterat att det vore av hög samhällsekonomisk nytta att bygga ut tunneln.

– De samhällsekonomiska kalkylerna visar på att det skulle vara väldigt god lönsamhet. Ändå så väljer regionen att prioritera bort detta, säger Mathias Lindow.

I länsplanen har regionen också valt att inte prioritera projektet att införa dubbelspår på Roslagsbanan – på bland annat sträckan mellan Rydbo och Arninge. Även detta är ett förslag som Trafikverket analyserar på samma sätt som Löttingetunneln, det vill säga att det vore av hög nytta.

– Det skapar också förseningar i tågtrafiken, konstaterar Mathias Lindow.

Även en cykelbanan på Ljusterö, fyrfilighet från Margretelundsvägen till Söralidsvägen, en ny väg till Åsättra hamn och cykelväg från Arninge till Vaxholm kommer inte att finansieras i nuvarande länsplanen. prioriteras i länsplanen.

– Det är också olyckligt att det faller bort, säger Mathias Lindow.

Totalt 14,85 miljarder kronor ska användas för transportinfrastruktur 2026–2037. Av dessa föreslår regionen nu att 64 procent går till kollektivtrafik, 12 procent till cykelåtgärder och 24 procent till vägåtgärder.

Länsplanen kommer att skickas på remiss under hösten 2025 och beslutas slutgiltigt hösten 2026.

Läs hela nyhetsartikeln här: Nu i Österåker 26 sep. 2025