Se alla
Löttingetunneln i Österåker – behov av nytt tunnelrör för bättre trafikflöde

Löttingetunneln måste byggas ut

Onsdag 10 september 2025

Löttingetunneln på Norrortsleden skapar frustration bland trafikanter – och det med rätta. Många menar att tunneln borde ha dimensionerats för framtidens behov redan från början. Nu riskerar trafiken att flaskhalsar bromsar tillväxt, pendling och tillgänglighet i hela Norrort.

Liberalerna i Österåker har länge pekat på behovet av en utbyggd tunnel och bättre trafiklösningar längs hela Norrortsleden.

En viktig investering för hela Norrort

– Ett nytt tunnelrör är avgörande för att öka både kapacitet och säkerhet på Norrortsleden. Vägen är en central länk mellan E4 och E18 och spelar en nyckelroll för tillgängligheten till Arlanda, Norrtälje och Kapellskär, säger Mathias Lindow (L), vice ordförande i kommunstyrelsen i Österåker.

Enligt Mathias Lindow måste region Stockholm ta ett helhetsgrepp om infrastrukturen i nordostsektorn.

– Vi ser ett stort behov av stärkt koppling västerut – inte bara för att nå Täby och Vallentuna, utan även för bättre förbindelser till Sollentuna, Kista och Helenelund. Förutom ett nytt tunnelrör krävs också investeringar vid Rosenkälla och trafikplats Häggvik för att skapa ett fungerande och framtidssäkert vägnät.

Invånarnas frustration ökar

Läsarkommentarer i lokala medier visar att missnöjet är utbrett. Många menar att hela vägsträckningen, inklusive tunneln, borde byggas om snarast.

”Det är ju bara att bredda tunneln. Kan Kiruna flytta en kyrka, kan stockholmare bredda en tunnel.”

”Avfarten mot Täby är dåligt utformad – det skapar köer varje dag.”

Andra påpekar att flaskhalsarna börjar redan innan tunneln – med en kombination av 2+1-väg, rondell och dålig infart.

Väntan fortsätter – men trycket måste öka

Några konkreta byggbeslut är ännu inte fattade. En så kallad samlad effektbedömning är klar, baserad på den åtgärdsvalsstudie som blev färdig 2022. Tunneln finns nu med som kandidat i den kommande länsplanen för infrastruktur, som beslutas 2026.

Liberalerna i Österåker menar att trycket på regionen måste öka – och att länsplanen måste prioritera Löttingetunneln.

– Det handlar om både säkerhet, tillgänglighet och framtidstro. Österåker växer, och då måste våra vägar klara både dagens och morgondagens behov, avslutar  Mathias Lindow (L).

Läs mer, klicka här: Nyhetsartikel, Mitt i 10 sep. 2025

Mathias Lindow (L) vill bygga ut Löttingetunneln för ökad säkerhet och tillgänglighet