Se alla

#mobilfrihet i klassrummen

Onsdag 14 februari 2018

En majoritet av lärarna och eleverna uppger att de ofta störs av att elever ägnar sig åt att spela, sms:a, chatta och vara närvarande på sociala medier under lektionstid. Att ständigt bli störd försämrar möjligheten att nå kunskapsmålen och det är just elever med sämre förutsättningar som förlorar mest på stöket i klassrummet. Om skolan ska vara en plats där barn ges möjligheter och förutsättningar för att lyckas i livet så behöver undervisningen präglas av studiero. Kunskapsresultaten påverkas helt enkelt av klimatet i klassrummet.

Vad vill Liberalerna?

Vi tror att studieron i skolan skulle förbättras en hel del om eleverna inte ständigt har en mobil i handen. Liberalerna vill därför göra skolan mobilfri genom att skärpa skollagen. Användning av privata mobiltelefoner och plattor ska inte vara tillåtet under lektionstid och det gäller både i grundskolan och i gymnasiet. Det ska tydligt framgå att det är rektor som ska besluta om skolan ska vara mobilfri under hela skoldagen eller enbart under lektionstid. Bristen på studiero är tillsammans med kunskapsuppdraget en av de större utmaningar skolan står inför.

Hur ser Liberalerna på skolans digitalisering?

Liberalerna har i många fall drivit på skolans digitalisering. Möjligheten att skriva nationella prov digitalt med extern rättning ökar likvärdigheten, minskar betygsinflationen och avlastar lärarna. Datorer i skolan fyller en viktig funktion för att öka elevernas möjlighet att nå kunskapsmålen och digitala läromedel av hög kvalitet är ett bra komplement till läroböcker. Digitala hjälpmedel har också stor betydelse för elever som behöver extra stöd i undervisningen. Det ska därför vara rektorn som beslutar om digitalt stöd och om elever har behovet av att ha med sig mobilen in i klassrummet. Om digitala hjälpmedel ska användas ska skolan tillhandahålla dessa. Men det ska inte blandas ihop med att använda privata mobiler på lektioner.

Varför är det liberalt?

Mobilfria skolor leder till att elever lär sig mer då arbetsron och koncentrationen på skolarbetet förbättras. Eleverna tar bättre till sig kunskapen och det är just kunskapen som gör att barn, oavsett varifrån de kommer och vart de är på väg, har möjlighet att ta sig dit de vill.

Peter Bilow (L) 1:e vice ordförande i Skolnämnden
Jenny Nordström (L) Ledamot i Skolnämnden

Debattartikel, Kanalen nr 7 2018