Snabb, trygg och tillgänglig akutvård
När du eller en anhörig blir sjuk eller skadar dig är tiden viktig. Ingen ska behöva resa långt eller vänta i onödan för att få vård.
I dag saknas en närakut i nordöstra Stockholm trots att området växer snabbt. För invånare i Österåker, Vaxholm, Vallentuna och Täby innebär det längre resor till akutsjukvård och ökad belastning på våra akutsjukhus.
Liberalerna vill etablera en närakut i Arninge för att göra vården mer tillgänglig och skapa större trygghet för invånarna i hela nordostsektorn.
Vår vision är enkel: Akutvård ska finnas nära människor när den behövs som mest.
Våra prioriteringar
🔹 En närakut i Arninge för nordöstra Stockholm
🔹 Akutvård inom cirka 15 minuter för fler invånare
🔹 Kortare väntetider och bättre tillgänglighet
🔹 Avlastning av akutsjukhusen
Därför behövs en närakut i Arninge
Nordöstra Stockholm är en av regionens snabbast växande delar. Samtidigt har tillgången till akutvård inte utvecklats i samma takt.
En närakut i Arninge skulle ge invånare i Åkersberga, Vaxholm, Vallentuna och Täby betydligt närmare till akutvård. För många skulle restiden minska till omkring 15 minuter.
Det innebär snabbare hjälp vid skador och akuta sjukdomstillstånd samtidigt som trycket på de stora akutsjukhusen minskar.
Bättre vård när den behövs
Närakuter fyller en viktig funktion mellan vårdcentral och akutsjukhus. Många patienter kan få rätt vård snabbare utan att behöva söka sig till redan hårt belastade akutmottagningar.
Det skapar en mer tillgänglig vård för patienterna och ett mer effektivt sjukvårdssystem för hela regionen.
Vår riktning
Genom att etablera en närakut i Arninge vill vi stärka tillgången till vård, öka tryggheten och säkerställa att fler får hjälp i tid. Snabb, trygg och tillgänglig akutvård. Det är vår riktning för Österåker och nordöstra Stockholm.
