Nord/sydlig skärgårdslinje blir permanent

Onsdag 31 januari 2018

Den Nord/Sydliga linjen har varit en succé och ett viktigt tillskott i skärgårdstrafiken. Resandet har ökat med ca 25% sedan starten 2015. Att vi nu kan gå vidare och permanenta linjen är därför mycket glädjande för oss liberaler. Linjen är bra för besöksnäringen i skärgården, och gör skärgårdsbesöket smidigare då resenärer inte längre behöver åka in till Stockholm eller Waxholm för att kunna ta sig till en ny ö. Linjen stärker dessutom skärgårdens företagsliv och därmed förbättras förutsättningarna för småföretagare och permanentboende i skärgården att leva och verka.

För Österåkers del är det extra glädjande att kopplingen från Åsättra brygga, via Nässlingen, Husarö, Ingmarsö och Finnhamn och vidare mot Sandhamn finns kvar. På Finnhamn kan man även byta båt för att ta sig vidare norrut på linjen.

Den Nord/Sydliga linjen kommer att ingå i Waxholmsbolagets ordinarie skörgårdsutbud, vilket ger goda förutsättningar för att justera linjen vid behov för att bäst följa resandemönstret. I resenärernas sammanfattande betyg för båtresan gav 86% av resenärerna högsta eller näst högsta betyg. Det visar tydligt att linjen är populär och att den är här för att stanna.

Kanalen nr 5, 31 januari 2018