Omsättningsstöd behövs för att rädda jobben i Stockholmsregionen

Lördag 16 maj 2020

Coronaviruset har på några veckor förändrat världen, samhället och ekonomin. Tusentals människor har förlorat sina liv i epidemin vilket är en oerhörd tragedi. Företag står stilla. Affärer, hotell, restauranger, museum och mfl har förlorat stora delar av sina intäkter. Om vi ska stoppa massarbetslöshet i Stockholmsregionen behöver företagen få hjälp att övervintra den här krisen. Därför föreslår Liberalerna ett omsättningsstöd som täcker fasta kostnader för företag som förlorat merparten av sina intäkter pga krisen.

Liberalerna är stolta över de räddningspaket som vi infört tillsammans med regeringen. Korttidspermitteringar har hittills skyddat fler än 49 000 personer i Stockholmsregionen från uppsägning. Jämför man Sverige med andra länder är det dock tydligt att vi kan göra mer för att rädda jobben och företagen. Danmark och Norge har infört mer omfattande finanspolitiska åtgärder än Sverige. Sverige har hittills presenterat satsningar på 2,6 procent av BNP. Samma siffror för Norge och Danmark är 4,6 respektive 4,1 procent av BNP. Båda länderna har också någon form av omsättningsstöd.

Det är företagen som skapar både jobb och de skatteintäkter som finansierar vår välfärd. Ska vi rädda välfärden måste vi också rädda jobben. Kostsamma åtgärder nu minskar risken för än mer kostsamma åtgärder imorgon. Om vi hanterar krisen på ett sätt som minimerar antalet konkurser som uppstår kan det finnas goda möjligheter för svenska företag att expandera när ekonomin vänder – men det förutsätter att svenska företag fort kan komma på fötter igen. Ett starkt omsättningsstöd behövs för att rädda jobben och välfärden.

Liberalerna har kämpat för att få på plats ett direktstöd till företagen och vi är glada över att vi nu kan presentera ett omsättningsstöd på 39 miljarder kronor. Nu kommer svenska företag kunna få stöd för sina fasta kostnader.

Det här är en viktig åtgärd för att rädda Svenska jobb och företag, och ett steg i rätt riktning för att undvika massarbetslöshet, krossade livsverk och ett sönderslaget samhälle.

Mathias Lindow (L), kommunalråd Österåker
Gulan Avci (L), riksdagsledamot Stockholm