Osanningar skapar ett osunt debattklimat

Tisdag 13 april 2021

Oppositionsrådet skriver att Alliansen saknar sans och balans i debatten. Inget kunde vara mer rätt. Vi saknar det i synnerhet hos Socialdemokraterna.

Vi debatterar gärna sakligt och vi ser gärna mer av samarbete kring framtidens skola i Österåkers kommun. Vi behöver lägga ett pussel för att möta en växande befolkning och med det ett ökat behov av förskolor och skolor. Det vore önskvärt om S såg konstruktivitet framför konflikt i det avseendet.

En grundförutsättning för konstruktivt arbete och en saklig debatt är dock att man inte far med osanningar eller påhittade scenarier. För några veckor sedan gick man från S ut med ett pressmeddelande som med råge passerade anständighetens gräns.

Man hävdade att Österåkers gymnasiums framtid är hotad och om inte nedläggning snart står för dörren så väntar privatisering. Inget kunde vara mer felaktigt. Österåkers gymnasium är ett populärt gymnasium med mycket kompetenta lärare. Alliansen vill självfallet bevara Österåkers gymnasium. Vi vill dock utreda dess framtida lokalisering. Lägga ett pussel för att få till en bra helhet vad gäller skolfastigheterna på några decenniers sikt.

När argumentationen förs på det sätt som Socialdemokraterna gör är det inte en debatt – det är endast illvilliga och felaktiga påståenden. Det vore klädsamt om S kunde lämna den nivån.

Lokaltidningen Kanalen nr 15, 2021: Svar på insändaren ”Alliansen saknar sans och balans i debatten” från Ann-Christine Furustrand (S) (Kanalen nr 14 – 2021)