Österåkers budget 2018

Onsdag 22 november 2017

100 miljoner mer i satsningar och sänkt skatt i Österåker

I Österåkers kommuns budget år 2018 görs satsningar för 100 miljoner kronor mer än 2017. Närmare 60 miljoner av dessa läggs på förskolan och skolan. Samtidigt sänks skatten med 40 öre, vilket innebär att Österåker får den näst lägsta kommunalskatten i länet. Det beslutades av Kommunfullmäktige den 20 november.

Nära 60 miljoner mer på skolan där satsningen på att åter öppna kommunal resursskola är extra glädjande. En fortsättning av den nystartade utbildningen av barnskötare till förskolelärare. Pengen till grundskola och fritids höjs.

En riktig skärgårdsbudget med bland annat förskola på Ingmarsö, fler färjeturer och Ljusterö IP börjar nu äntligen projekteras.

Äldreomsorgen tillförs 11 miljoner mer än 2017. Ny boendeform, ”mellanboende”, ska utredas. Vi är också mycket glada över att Silviacertifieringen (demensvård) nu startar.

Budgeten för kultur och fritid förstärks med 2 miljoner. 1 miljon läggs på fritidsgårdarna för att öka öppettiderna, skapa trygga mötesplatser och ytterligare en halvtids fritidsledartjänst.

Föreningar och organisationer ska kunna ansöka medel för miljöförbättrande åtgärder och en ny återvinningscentral i Svinninge ska anordnas.

Företagsklimatet ska förbättras ytterligare så att Österåkers kommun blir en av de sju bästa i länet.

Investeringar för 2018 är 130 miljoner kronor, och görs på bland annat gator och gång- och cykelvägar.

Läs gärna hela Österåkers Budget 2018 i följande länk!

Vid frågor kontakta Mathias Lindow (L), Kommunstyrelsens vice ordförande, 076-625 20 72