Kultur och fritid

– ökad gemenskap och livskvalité för alla

I Liberalernas Österåker ska alla medborgare kunna fylla fritiden med meningsfulla aktiviteter. En aktiv och meningsfull fritid är en viktig grund för ett hälsosamt liv, både kroppsligt och själsligt. Den ger en ökad gemenskap och livskvalité för alla. Kultur berikar och utvecklar människan samtidigt som den utmanar våra sinnen. Vi vill att alla ska kunna motionera och idrotta utifrån sina egna förutsättningar, både för att ha roligt och för att må bra. I Österåker ska det finnas något för alla – oavsett hur mycket pengar du har, funktionsnedsättning eller ålder.

Liberalerna vill:

• Utveckla musikskolan till kulturskola, så att den även kan omfatta exempelvis dans och teater.
  • Fortsätta satsningarna på Bergateatern och kulturen på Ekbacken. En scen ska byggas på Ekbacken.
  • Utveckla och tillvarata Österåkers kulturarv. Gör Biskopstuna till en spännande besöksmål.
  • Fler mötesplatser för unga, förutom fritidsgårdarna, i till exempel nya Multiarenan och i Sportcentret där läxläsning kan ske.
  • Säkerställa att alla skolor har ett bibliotek med bibliotekarier.

• Införa ett Sportotek där man kan låna utrustning för att ha möjlighet att testa på och delta i olika idrotter.
  • Bygga en ny och modern simhall i centrala Åkersberga.
  • Ytterligare en ishall i kommunen.

Vår vision är att du inte ska behöva åka utanför kommunens gränser för att få ta del av ett rikt utbud av kultur och fritidsaktiviteter. Aktiviteterna ger möjlighet till gemenskap och möten med andra människor. Det är ett viktigt område för oss liberaler. Vi vill öka utbudet och tillgängligheten för Österåkersborna.

KULTUR

Kultur berikar och utvecklar människan samtidigt som den utmanar våra sinnen. Detta innebär att kultur gör våra liv rikare och därför vill vi höja ambitionen inom kulturpolitiken.

Dagens utbud ska bevaras, nya uttrycksformer ska välkomnas och det ska finnas goda förutsättningar för olika aktörer att kunna etablera sig här i vår kommun.

FRITID OCH IDROTT

Idrotten skapar gemenskap och är bra för integrationen. Liberalerna vill stärka föreningsidrottens möjligheter att arbeta aktivt med integration. Idrottsrörelsen är Sveriges största folkrörelse och vi ska stötta den och ge den goda förutsättningar för att fortsätta utveckla kommunen. Tillsammans har vi stärkt arbetet med integration, jämställdhet och inkludering i föreningarna. Vi kommer fortsätta på den vägen.