Stadsbyggnad och miljö

– för ett attraktivt och hållbart Österåker

Österåker är en växande kommun med en ökande befolkning och ett ökat behov av bostäder och verksamhetslokaler. När kommunen nu expanderar och nya områden byggs är det viktigt att det inte sker på bekostnad av de värden som idag gör oss till en trivsam kommun. Det gäller både att bevara och utveckla för att fortsätta vara ett attraktivt och hållbart Österåker.

Liberalerna vill:

• Fler parker och grönområden i hela kommunen.
  • Bygg attraktiva rekreationsplatser som till exempel fotbollsplaner och lekplatser då nya områden bebyggs.
  • Fler dagvattenanläggningar/vattenparker och våtmarker med spångade promenadvägar och stannplatser med informationstavlor, fågeltorn – till exempel på strandängarna vid Täljöviken.
  • Förtäta stadskärnan samtidigt som vi värnar om vår kultur- och naturnära miljö.
  • Möjliggör fler promenadstråk längs med havet.
  • Bygga västra kanalstaden med kanaler och grönområden.
  • Verka för att fler flerbostadshus och samhällsfastigheter byggs i trä.
  • Skapa förutsättningar för mer småhusbebyggelse i till exempel Täljö
  • Verka för att alla nya flerbostadshus och andra byggnader som exempelvis skolor ska miljöanpassas i samråd med de företag som bygger.
  • Förtur ska ges vid markanvisningar till byggföretag som erbjuder miljöinriktade projekt.
  • Fler anslutningar till det biobränsleeldade fjärrvärmenätet.

Österåkersliberalernas vill att Österåker fortsätter växa men med förnuft och i samråd med medborgarna. Bostadsbyggande och förtätning ska koncentreras kring våra tågstationer och centrala Åkersberga. Vi ska satsa mer och ställa krav på ett hållbart byggande vad gäller materialval, uppvärmningsteknik, solpaneler med mera. Arkitekturen ska vara varierad och byggas med tanke på långsiktigt hållbarhet. Hållbara material, såsom trähus, ska främjas. Vårt eget bostadsbolag Armada vara ett föredöme och gå i täten för att bygga på bästa miljömässiga sätt.

I en växande kommun är det viktigt att andelen hyresrätter följer med i befolkningsökningen. Armada ska bygga fler hyreslägenheter och genom tomträttsavtal kan vi binda privata byggherrar till just hyresrätter.

Vi liberaler vill förstärka och utveckla gröna korridorer och områden i hela kommunen som möjliggör rekreation och en god trivsel. Parker ska anläggas i de nya bostadsområdens omedelbara närhet. Det är nödvändigt att vi bevarar de unika naturområdena som finns i Roslagen. Större bostadsexploateringar ska i första hand ske i redan etablerade områden med närhet till kollektivtrafik och kommunalt VA. Samhällsplaneringen ska bygga på en väl genomtänkt och förankrad översiktsplan som anger de områden vi vill bebygga, det vill säga en hållbar stadsutveckling.

Vi vill satsa vidare på att förbättra den ekologiska statusen i våra vattenmiljöer. Det gör vi genom att minimera läckage av näringsämnen från exempelvis enskilda avlopp, bäddningar av orenat avloppsvatten, gödsel från lantbruk, skogsbruk, och golfanläggningar. Vattenkvalitén i Trälhavet, Täljöviken, Säbyviken med flera kommer därmed upp minst en statusnivå.

De senaste åren har Österåkersliberalerna varit drivande i arbetet att öka antalet hyresrätter och utveckla Stadsparken Åkers Kanal som nu utgör ett trevligt promenadstråk med konstverk utplacerade längs båda sidorna av kanalen, tillgängligt för alla. Mycket är gjort. Mer att göra!