Allt börjar med en bra skola

– mer tid och plats för kunskap

Starten i livet ser olika ut. Men i skolan ska varje barn få en chans att skapa sin framtid. Kunskap ger möjlighet att uppnå sina egna drömmar. En bra skolgång är också den bästa försäkringen mot utanförskap och att dras in i kriminalitet. Därför sätter vi Österåkersliberaler alltid skolan först.

Liberalerna vill:

• Förskola med fokus på språk. Fler förskolelärare.
  • Fortsätta utbilda all skolpersonal om NPF och NPF-säkra alla skolor i Österåker. Barn är olika – det ska skolor också vara.
  • Satsa på mer lärarledd undervisning av behöriga lärare.
  • Elever i grund- och gymnasieskolan måste i högre utsträckning får tillgång till tryckta skolböcker av hög kvalitet.
  • Utöka samarbetet mellan Socialtjänsten och skolorna.

Österåkers elever ska rustas med kunskap, färdigheter och en tro på sin egen förmåga. Det ska gå att lita på skolan. Elever ska mötas av höga förväntningar, utbildade lärare och studiero på lektionerna. det finns inga genvägar till kunskap därför är det viktigt att lärandet börjar i tid.

Förskola med fokus på språk

Förskolan lägger grunden för en bra skolstart. Alla barn ska mötas av hög kvalitet, god pedagogik och trygg omsorg för att kunna utvecklas och lära sig nya saker. Språkutvecklingen behöver vara i fokus i förskolan för att alla barn ska ha ett bra ordförråd med sig till skolan. Språket är grunden för mer kunskap och gemenskap. Därför fortsätter vi utbilda barnskötare till förskolelärare.

Lärare ska vara lärare

Vi vill se mer lärarledd undervisning av behöriga lärare. Därför behöver Österåker vara en attraktiv arbetsplats där man känner stolthet över sitt yrke och har goda förutsättningar att just få vara lärare.

Lärare ska få och kunna ägna sin tid åt det som där utbildade till: att undervisa sina elever. Då behöver de både tydligare befogenheter, bra utbildning i ledarskap, mer administrativt stöd av till exempel lärarassistenter, och uppbackning av elevhälsoteam utanför klassrummet.

Mer tid och plats för kunskap

Varje elev ska få den undervisning man behöver för att klara skolan. Vi vill att alla elever som är i behov av mer undervisning ska få det i lovskola. Även läxhjälp ska erbjudas i skola, på fritidshem och på alternativa mötesplatser för att inte riskera att inte uppnå målen.

Barn är olika – det ska skolor också vara

Alla är olika och lär på olika sätt. När elever får undervisning på det sätt de behöver blir det också lugnare och mer studiero i klassrummet. Då mår både elever och lärare bättre.

Tidiga insatser behövs för att kunna ge rätt hjälp så tidigt som möjligt. Alla elever klarar inte av att gå i en vanlig klass. Det kan handla om elever med särskilda behov eller utåtagerande diagnoser. Därför vill vi införa fler särskilda undervisningsgrupper och satsa på fler speciallärare.

Socialtjänsten ska samarbeta med skolorna så att utsatta barn klarar sin skolgång. Därför behöver vi utöka Pedagogcentrets områden.

Särbegåvade elever uppger ofta att de inte blir utmanade i skolan. Det drabbar motivationen och viljan att delta i skolan. För oss liberaler handlar likvärdighet i skolan om att alla elever ska kunna utvecklas – även om det innebär att vissa går längre än andra. Österåkersliberalerna vill därför bygga upp spetsklasser och låta elever som behöver större utmaningar läsa vissa ämnen med högre årskurser.

Att vissa elever både behöver och kan gå före andra borde vara lika självklart som att visa elever behöver mer tid och stöd för att lyckas i skolan.