Rätt ska vara rätt

Svar på Ann-Christine Furustrands (S) insändare i Kanalen nr. 3

Måndag 4 februari 2019

Det behövs ett klargörande angående kommande förändring vid Solskiftets äldreboende. För det första så ska Solskiftet inte avvecklas. För det andra så ska kommunen fortsätta att finansiera äldreboendet men nu ska det undersökas om någon annan än kommunen kan driva det på ett bättre sätt med både hög kvalitet och en ekonomi i balans. Faktum är att det inte alltid är kommunen som bäst driver förskolor, skolor eller äldreboende. För det tredje så är det inte enligt Kommunallagen tillåtet att låta en kommunal verksamhet fortsätta gå med underskott utan att ingripa. Det är heller inte tillåtet att höja ”pengen” för Solskiftet utan att höja lika mycket för övriga särskilda boenden, privata som kommunala. Solskiftet som nu drivs av kommunens Produktionsförvaltning har haft ett stort antal chefer som avlöst varandra under de sista åren och äldreboendet har gått med underskott sedan 2015.

Österåkers kommun har beslutat att Solskiftets äldreboende nu ska upphandlas och fortsättningsvis drivas av en privat leverantör. För oss inom vård- och omsorgsnämndens alliansgrupp är det viktigast att hög kvalitet inom budget hålls för våra äldreboenden. Nu har den kommunala driften haft chansen och nu kommer en privat entreprenör få samma ekonomiska ersättning och samma uppdrag.

Vi vill särskilt betona att:

• Det är inte fråga om en nedläggning – verksamheten fortsätter.
  • Det kommer inte på något vis att drabba de boende på Solskiftet.
  • Övergången planeras som en verksamhetsövergång, dvs personalen erbjuds fortsatt anställning, men ledningen byts ut.
  • Syftet med förändringen är att kvalitén på vård och omsorgen ska förbättras och ges bättre kontinuitet.
Monica Kjellman (L) Ordförande i vård- och omsorgsnämnden

Insändare, Kanalen nr 6. 2019

Ann-Christines (S) insändare, ”Beslut om Solskiftet smögs in i en ekonomisk rapport”