Större fokus på snöröjningen

Torsdag 7 mars 2019

Närmare 40 cm snö kom det under snöovädershelgen 2-3 februari, vilket innebar en rejäl utmaning för snöröjningen. De skiftande temperaturerna gjorde plogningsarbetet ännu svårare. Foto: Lena Emmoth

Sedan årsskiftet är det den nystartade Tekniska nämnden i Österåker som ansvarar för den kommunala snöröjningen. Det stora snöovädret som slog till i början på februari innebar en rejäl första utmaning.

I höstas beslutades om förändringar i den politiska organisationen i Österåker. Förutom att dela upp Utbildningsnämnden i en Förskole- och grundskolenämnd och en Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd, och göra om Produktionsnämnden till ett utskott under Kommunstyrelsen, så finns nu den helt nya Tekniska nämnden som har ansvar för kommunens investeringsbudget och allt som rör allmänna platser, som parker, gator, gång- och cykelvägar och skolskjuts. Nämnden har också en beställarroll mot Roslagsvatten/Österåkervatten i V/A- och avfallsfrågor. Tidigare har detta legat under kommunstyrelsen.

– Med en egen nämnd kan vi nu följa dessa områden mycket mer noggrant och ha bättre koll på kvalitet och kostnader, och när det gäller investeringarna se till att de går framåt och enligt budget, säger Mathias Lindow (L) som är ordförande i den nya nämnden.

Han kallar sig lite skämtsamt för Österåkers just nu mest utskällda person, med hänvisning till alla samtal han fått ta angående det snökaos som uppstod i samband med snöovädret för två veckor sedan. Just snöröjning är nämligen något som också ligger under Tekniska nämndens ansvarsområde.

– Det som är speciellt med Österåker är att vi har flera olika huvudmän för vägarna. Dels har vi väldigt många privata vägföreningar med eget ansvar och så är det Peab som sköter kommunala vägar, parkeringar och torg. Trafikverket har hand om Väg 276 och vissa andra stora vägar och slutligen är det SL som ansvarar för Roslagsbanan och framkomlighet runt stationsområdena. Här finns helt klart möjligheter för förbättringar i kommunikationen, säger Mathias Lindow.

Det går att anmäla fel till kommunen, allt från trasiga gatlampor och klotter till vattenläckor eller problem med framkomlighet på vägarna. Dels genom att ringa eller maila, men det smidigaste verktyget är kommunens felanmälan-app som kan visa på plats var felet är och även fotografera. I samband med det senaste snöovädret inkom ett hundratal felanmälningar om just snöröjningen.

– Det var främst fastighetsägare som anmälde att de blev inplogade. Det blev i vissa områden svårt med överlappning där olika huvudmäns ansvar möttes. Extra jobbigt var också vädret med skiftande temperaturer. Först kom mycket snö, närmare 40 cm, och sedan smälte snön vilket gjorde att det blev mycket vatten som inte rann undan. Jag tycker ändå att Peab gjort ett bra jobb utifrån de förutsättningar som fanns, säger Mathias Lindow.

Han är övertygad om att den nya nämndens arbete verkligen kommer att märkas, då det blir en större fokus på de här frågorna. Framför allt ser han det som viktigt att kommunikationen ut till invånarna fungerar, att det finns tydliga informationskanaler.

– Vi ska även se över om kommunen i framtiden kanske kan ta ett övergripande samordningsansvar mellan de olika huvudmännen när liknande extrema situationer kan uppstå, säger Mathias Lindow.

Jesper Almén för Kanalen nr. 8 2019

Här är Österåkers mest utskällde person just nu. Kommunalråd Mathias Lindow (L) är ordförande i den nya Tekniska nämnden som bland annat har ansvar för den kommunala snöröjningen. Han har fått ta emot många samtal om snövallar de senaste veckorna. Foto: Jesper Almén