Varenda människa ska känna sig trygg i Österåker

Söndag 28 maj 2017

Att kunna ta en promenad var man vill, när man vill – det är också frihet. Eller att utan oro vänta på tåget en sen kväll, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam från kompisen.

Men nu ökar istället människors otrygghet. Var tredje person byter väg eller färdsätt ibland  av rädsla för brott. Och nästan var fjärde person – en stor ökning – tycker att otryggheten påverkar deras livskvalitet. Människors frihet minskar alltså högst konkret av kriminalitet och bristande trygghet. Det kan vi inte acceptera!

Vi måste kunna lita på att polisen kommer om det skulle behövas. När resurserna saknas – både pengar och poliser – läggs det förebyggande arbetet åt sidan och synligheten som skapar trygghet prioriteras bort.

Liberalerna vill ha fler synliga poliser i hela landet, från dagens 20 000 till 25 000 poliser inom de närmaste 5-7 åren. Här i Österåker skulle det motsvara 22 nya poliser. Dessutom vill vi se ett lönelyft på ungefär 4 000 kronor per månad till poliser för att locka fler till yrket och för att fler ska stanna.

Det här är en rejäl förstärkning som är alldeles nödvändig, men det kommer att ta tid innan det ger resultat. Därför har vi också ett förslag för att öka tryggheten på gator och torg direkt.

Vi i Österåker har sedan ett år tillbaka använt oss av väktare för social rondering, vilket gjorde att vi kunde bryta trenden med ökat våld i offentliga miljöer. I andra kommuner som till exempel Landskrona, har man tagit det ett steg längre med ordningsvakter som har större befogenheter att ingripa än vanliga väktare. På mötet med Kommunstyrelsen den 20 mars 2017 beslutade vi att ge kommundirektören i uppdrag att tillsammans med kommunpolisen säkerställa att Österåker anlitar ordningsvakter i väntan på fler poliser, detta för att öka tryggheten och förebygga brottslighet.

Liberalerna föreslår ett statsbidrag på 500 miljoner kronor, som täcker hälften ab kommunens kostnader för ordningsvakter. Med vårt förslag skulle 10 ordningsvakter kunna bidra till ett lugnare och säkrare Österåker.

Frihet är också att vara trygg där du bor. Den friheten måste försvaras.

Mathias Lindow (L), kommunalråd Österåker