
”Varför vill inte SKR ge lärare bättre villkor?”
Onsdag 23 april 2025
Det finns skarpa förslag om att återinföra reglering av undervisningstiden som borde välkomnas av alla som vill skolan väl, anser 37 liberala politiker.
Många lärare upplever i dag en ohållbar arbetssituation. Tiden att fokusera på huvuduppdraget – att planera, genomföra och följa upp undervisningen – räcker inte till.
I stället fylls arbetsdagen med dokumentation, administration och uppgifter som inte har med undervisning att göra. Många förskollärare och lärare har en sådan pressad arbetssituation att de överväger att lämna yrket helt.
LÄS MER: SKR-kritik mot utredning om lärarnas arbetstid
En viktig orsak till situationen är att undervisningstiden inte längre är reglerad. Sedan 1995 har det varit upp till varje arbetsgivare att bestämma hur mycket en lärare ska undervisa – och hur lite tid som ska avsättas för planering. Innan dess fanns ett tydligt regelverk. Det skyddade undervisningen och de arbetsuppgifter som hör till. Det skyddet behöver återinföras.
En undersökning från Sveriges Lärare visar att undervisningstiden i snitt ökade med två veckor per läsår under 2000-talets första decennium. Det har blivit ett sätt att spara pengar – men till priset av försämrad arbetsmiljö och sämre kvalitet i undervisningen.
Liberalerna och regeringen har nu påbörjat arbetet för att återinföra reglering av undervisningstiden. I dagarna presenterades en utredning med skarpa förslag. Det är ett viktigt steg för att stärka läraryrket och borde välkomnas av alla som vill skolan väl.
Men så sker inte. Tvärtom har SKR – där Socialdemokraterna har ordförandeposten – sagt nej till förslaget. Vi ställer oss frågande: Varför vill inte SKR:s ordförande Anders Henriksson (S) ge lärare bättre förutsättningar att göra sitt jobb?
Och varför avvisar Socialdemokraternas partistyrelseledamot Ulf Olsson utredningens förslag? Varför svävar Åsa Westlund, Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson, på svaret när frågan kommer?
Det duger inte. Lärarnas situation kräver handling. Liberalerna gör just nu det som borde ha gjorts för länge sedan. Vi lägger om kursen för svensk skola: vi inför lagkrav på bemannade skolbibliotek, stärker rätten till riktiga läroböcker, reformerar elevhälsan och ser över skolans hela stödsystem. Nya läroplaner och betygssystem är på väg.
Under sina åtta år vid makten gjorde Socialdemokraterna i princip ingenting för att bryta med den decentraliserade mål- och resultatstyrningen. Skärmar tilläts ersätta böcker. Skolan blev stökigare. Lärare lämnades utan stöd. Det är denna verklighet vi nu gör upp med.
Men istället för att stötta det nödvändiga reformarbetet använder Socialdemokraterna sin plattform i SKR för att bromsa. Det är oansvarigt.
Ska vi ta skolan framåt krävs ett tydligt fokus på kunskap, arbetsro – och lärarnas villkor. Det är hög tid att Socialdemokraterna slutar bromsa. Sveriges lärare förtjänar bättre.
Mathias Lindow (L) m.fl.
Kommunalråd Österåker