Bergsättraskolan berör länets bästa skolkommun

Måndag 12 juli 2021

Föräldrar till barn på Bergsättraskolan är upprörda eftersom bara 29 av 47 elever i tredje klass får fortsätta fjärde klass på grannskolan Tråsättra i höst – vi förstår dem.

Rutiner som varit självklara under flera år ändrades utan en tydlig kommunikation med dem som det skulle beröras, menar föräldragruppen som kontaktade oss. Enligt dem gavs ett löfte – så sent som i februari 2020 – om skolplacering och två fjärde klasser på Tråsättraskolan. Nu blir det enbart en klass. 29 elever ser vi dessutom vara alldeles för många i en klass för så pass unga barn.

En förklaring till den uppkomna situationen förklaras med att Vetenskapliga skolan lades ned med kort framförhållning. Detta stökade till det genom att drygt 100 elever nu behövde få nya skolplaceringar inom de kommunala skolorna. Vi tycker inte att en friskolas konkurs förra året ska få räcka som en förklaring till varför inte de elever som valt och ”lovats” fortsätta i Tråsättraskolan, inte längre ska få göra det.

Vi inom Liberalerna har fått förtroendet från Österåkersborna att verka för länets bästa skolkommun och värna om valfriheten. Därför anser vi att den uppkomna situationen behöver lösas på ett mycket bättre sätt. Därför har vi föreslagit att paviljonger sätts upp vid Tråsättraskolan, lämpliga för två fjärde klasser. Till svar har vi fått ”att det inte går”, men det anser vi inte räcker.

Man har brustit i kommunikation och inte nått ut med information om de ändringar som gjordes i slutet av 2018. De nu berörda skolbarnen började i Bergsättraskolan 2016 under premisserna att ”Elever som går i en Bergsättraskolan F-3 flyttas i den preliminära klassuppflyttning till Tråsättraskolan åk 4-9”. Vi förstår att föräldrarna till dessa barn är upprörda. Det är vi i Liberalerna också.

Kerstin Lidman (L)
Vice ordförande, För- och grundskolenämnden