Socialdemokraternas fortsatta fulspel finns även i Österåkerspolitiken

Tisdag 23 mars 2021

Socialdemokraterna visar återigen att obstruktion och konfrontation är deras enda arbetssätt. I detta fall rör det ett närmast konspiratoriskt och lögnaktigt pressmeddelande rörande ett utredningsuppdrag om framtidens skollokaler i centrala Åkersberga.

Foto: Jesper Almén för lokaltidningen Kanalen

Utredningar visar att det på 10-15 års sikt kommer att finnas behov av flera nya grundskolor i kommunen. Detta borde Socialdemokraterna rimligen vara medvetna om, men väljer konflikt före konstruktivitet. Nya förutsättningar, bland annat striktare krav på klimatanpassningsåtgärder gör att viss mark i de centrala delarna inte lämpar sig att uppföra för- och grundskolor på, av bland annat bärighetsskäl och höjdläge i förhållande till havsnivån. Detta då för- och grundskolefastigheter har ett helt annat krav på skolgårdar, lekutrustning m.m. än skolfastigheter för högre åldrar. Av den anledningen måste vi redan nu stanna upp och se över hur framtidens skolfastigheter ska lokaliseras. Innan arbetena med en utveckling av Åkersbergas centrala delar tar fart på allvar och med det låser oss i en färdriktning.

Det spår som vi förutsättningslöst vill utreda är en möjlig omlokalisering av Österåkers gymnasium (ÖG) till ny fastighet i Östra Kanalstaden samt att eventuellt bygga om ÖG:s befintliga fastighet till en modern grundskola med för verksamheten ändamålsenlig skolgård. Utredningen väntas kunna lämna en första delrapport efter sommaren som kan presenteras på Kommunstyrelsen den 23 augusti.

Socialdemokraterna yrkade avslag till att se över alternativa fastighetslösningar och verkar vara helt låsta kring nuvarande situation. I stället för att söka samförstånd och vara delaktiga och bidragande för att hitta en lösning på de förändrade förutsättningar som vi fått agerar man populistisk bromskloss. Dessutom har man mage att påstå att Österåkers gymnasiums framtid är hotad! Att vi rentav skulle vilja sälja ut verksamheten! Ingen har väl någonsin påstått det? ÖG blir populärare för varje år som går, mest beroende på duktiga lärare och ledare. Detta handlar om var ÖG ska vara beläget i framtiden för att kunna utvecklas ytterligare.

Socialdemokraterna vill inte vara med och bidra till ett bättre Österåker för framtida generationer. Vi i Alliansen ser till helheten och vill så tidigt som möjligt förutsättningslöst söka finna den bästa lösningen för något som ska kunna möta framtidens krav, det är vår uppgift gentemot våra väljare och invånare. Det är beklagligt att Socialdemokraterna endast bidrar med en kortsiktig konfliktlinje och rena lögner i det sammanhanget. Vi avser förutsättningslöst fortsätta vårt uppdrag oaktat den låga ton som vi numera möts av.

Insändare, Lokaltidningen Kanalen nr 12, 2021

Michaela Fletcher (M)