Se alla

Om Röllingbyleden

Måndag 7 oktober 2019

Vi konstaterar att en av företrädarna för Roslagspartiet på sociala medier hävdar att Röllingbyleden ska byggas. Inte borde, utan ska. Den som eventuellt tvekat inför att betrakta reklamskylten utmed väg 276 – som får det att framstå som att ett enskilt parti kan få bort bilköer – som hybris, torde i alla fall ha fått tillräckligt med bevis av ett sådant uttalande.

Förutom det faktum att en betydande majoritet i Kommunfullmäktige inser att Röllingbyleden är ett orealistiskt alternativ, har Trafikverket inga intentioner att lägga ens planeringsresurser på detta alternativ längre. Den åtgärdsvalstudie som Trafikverket gjort 2018, och som samtliga partier ställt sig bakom, anger klart och tydligt att Röllingbyleden inte längre är att betrakta som värd att gå vidare med. I en skrivelse från Trafikverket 2018-06-12  till RP:s ordförande Hans Hellberg meddelar man att Röllingbyleden inte ingår i Trafikverkets aktuella syn på framtida trafiksystem i Åkersberga. Trots detta gick partiet ut i valrörelsen med missvisande kommunikation om Röllingbyleden.  Frågan inställer sig hur Roslagspartiet tänker sig att detta ska gå till? Vilka ska bygga denna väg? Med vilka pengar?

Röllingbyleden skulle utgöra ett svärdhugg genom Ekbacken och andra värdefulla, stadsnära miljöer, samt för närboende. Den undanröjer inte nämnvärt trafikmängden på väg 276 centrala delar, då mätningar visat att endast ca 15% av all trafik passerar förbi Åkersberga. Den samhällsekonomiska nyttan är mycket låg. De förstudier och utredningar som tidigare gjorts har visat att kostnaden skulle hamna på en halv till en miljard beroende på utförande. Detta ska ställas mot det faktum att länsplanen för hela Stockholms län innehåller totalt knappt 8,5 miljarder i investeringar över 12 år!

Vi är medvetna om behovet av god kapacitet och framkomlighet och förvaltningen arbetar med detta tillsammans med Trafikverket. Det är den nuvarande sträckningen som kapacitetsförstärkts och projekteringen pågår för ytterligare förstärkningar inom de närmaste åren – och det till en betydligt rimligare kostnad och mindre ingrepp i miljön. Vår uppfattning är att de investeringar som görs ska vara kloka samtidigt som en rejäl nytta för skattebetalarna ska kunna visas och hänsyn tas till värdefulla miljö- och kulturvärden. Det är att ta ansvar för helheten!

Debattartikel, Kanalen nr 41, 2019.


Michaela Fletcher (M)

Kommunstyrelsens ordförande

Mathias Lindow (L)
Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande

Anne-Li Hilbert (C)
Gruppledare

Arne Ekstrand (Kd)
Gruppledare