Tiggeri är inte lösningen, inte heller tiggeriförbud

Måndag 24 juni 2019

På kommunfullmäktige den 17 juni kom Roslagspartiets motion om tiggeriförbud  upp. Roslagspartiet yrkar ”att kommunstyrelsen får i uppdrag att kontakta polismyndigheten och kräva att man agerar på ett sätt som resulterar i att tiggeriet i Österåkers kommun omedelbart upphör.”
Liberalerna ser inte tiggeri vara en lösning på fattigdomen, men lösningen ligger inte heller i att förbjuda tiggeri. Lösningen på tiggeriproblematiken finns i länder som Rumänien och Bulgarien. Samtidigt måste problemet upp på EU-nivå. EU måste arbeta mer för att länderna fullt ut använder de EU-medel som faktiskt finns för att bekämpa fattigdom och utanförskap. Vidare måste EU:s granskning av medlemsstaterna stärkas så att sanktioner införs mot de som sviker EU:s grundläggande värden.
Alla EU-medborgare har rätt att besöka Sverige tillfälligt, men svensk lag ska följas och ingen har rätt att slå upp boplatser var som helst, skräpa ner eller göra intrång på privat mark. Akut hjälp ska ges när det behövs, men inte på ett sätt som bidrar till att fler stannar i tiggeri.

Jenny Nordström, gruppledare för Liberalerna Österåker, lämnade under kommunfullmäktige in följande yrkande;

Yrkande 2019-06-17

Att ge Kommunstyrelsen i uppdrag att sätta ihop en parlamentarisk grupp över partigränserna som ska arbeta fram en strategi för att arbeta med uppsökande verksamhet av människor som tigger i kommunen. Verksamhetens mål ska vara att kontrollera efterlevandet av lagar som redan finns för människors grundläggande fri- och rättigheter på solidariska och demokratiska grunder så att dessa människor inte far illa så långt vi kan hindra det.

Jenny Nordström, gruppledare för Liberalerna Österåker