Skärgårdskommunen

– som välkomnar

Det är Österåkers unika läge med skärgård, natur och närhet till storstad som gör kommunen till en speciell plats att besöka, bo och verka i. Vi är en skärgårdskommun och båtlivet utgör en stor roll i mångas liv. Därför måste vi sätta skärgårdsmiljön i fokus för samhällsplaneringen. Österåker ska vara en skärgårdskommun som välkomnar.

Liberalerna vill:

• Stärka båtlivet med 2 000 fler båtplatser och låta Trälhavets båtklubb ligga kvar i Kanalstaden.
  • Tillgängliggöra en allmän badplats, både i Svinninge och i Täljöviken.
  • Möjliggöra en Skärgårdslinje mellan våra öar och Österskär men även vidare mot Vaxholm och Stockholm.
  • Jobba MOT en vindkraftspark ute i vår skärgård.

Vi Österåkersliberaler vill värna om ett strandskydd som ger allmänheten tillgång till stränder. Samtidigt behöver strandskyddslagen ses över så att inte boende, turism och näringsliv på våra skärgårdsöar hindras i sin utveckling.

Vi behöver bygga en central och tillgänglig gästhamn vid Åkersberga IP. En båtmack behövs i närheten av Åkersberga och vi behöver även fler p-platser intill våra hamnar. Besöksnäringen ska utvecklas i samarbete med övriga kommuner i Roslagen. Även för de som inte har egen båt måste vår skärgård bli mer tillgänglig.

Vi ser att Österåkers båtliv kräver att den kommunala planeringen ger utrymme för gästplatser, bryggplatser och uppläggningsplatser för fritidsbåtar. Detta för att båtklubbar och marinor ska kunna utveckla sin verksamhet och tillgodose de behov vår ökande befolkning har. Det är viktigt för oss att skapa långsiktiga förutsättningar för att våra marina näringar ska blomstra i Österåker. Därför vill vi mer.

Scanna QR-koden för mer info.Skanna för mer information⚓️