Regeringens politik slår mot jobb och företagsamma

Fredag 16 juni 2017

Den rödgröna regeringen fortsätter hårdbeskatta löntagare och företagsamma. Vi har nu världens högsta marginalskatter på arbetsinkomster. Företagens kostnader ökar rejält pga. de skatter som höjts. Intäkter som skulle kunna användas för investeringar och anställningar försvinner ner i Magdalena Anderssons djupa ficka.

Det finns flera exempel på regeringens jobb- och främlingsfientliga politik; Förra året föreslog regeringen, tvärt emot vad som utlovades i valrörelsen, att företagen skulle betala 25 procent av sjukpenningen om en person varit borta från jobbet i mer än 90 dagar. En beräkning visade att förslaget skulle ge statskassan fyra miljarder och slå hårt mot småföretagen. Förslaget drogs tillbaka efter stark kritik, b.la. från oss Liberalerna.

Regeringen har tillfälligt gett upp tanken att införa en särskild bankskatt eftersom det har visat sig att den skulle drabba såväl pensioner som 100 000-tals företag och anställda på ett negativt sätt, men hotar nu istället med höjda bankavgifter till den s.k. resolutionsreserven. Förhoppningsvis ger regeringen även upp den s.k. kilometerskatten som skulle innebära ökade kostnader för småföretagen utanför storstäderna.

Regeringen fortsätter sin arbetar- och jobbfientliga politik med att avisera en uppräkning av inkomstgränsen så att fler ska betala statlig inkomstskatt, vilket innebär att världens redan högsta marginalskatt ökar än mer. Som svar på regeringens jobb- och företagsfientliga politik hotar nu företag med att flytta jobben utomlands.

Nu står striden om beskattning av småföretagen, via de s.k. 3:12-reglerna. Entreprenörsutredningen föreslår ett flertal skärpningar av småföretagares skatteregler. Om regeringen väljer att följa utredningens förslag innebär det att kapitalskatten höjs samt att skatteberäkningsgrunderna förändras så att småföretagare tvingas betala ytterligare 5 miljarder i skatt. Det skulle allvarligt försämra möjligheten för de 250 000 fåmansföretag som finns i Sverige att utvecklas och skapa jobb, samtidigt som det visat sig att det är just bland småföretagare jobben växer fram. Under de senaste decennierna har 4 av 5 arbetstillfällen skapats av små- och medelstora företag.

Entreprenörsutredningen tillsattes av alliansregeringen för att förenkla skattereglerna och minska krånglet för fåmansföretag. Den rödgröna regeringen ”kidnappade” utredningen och gav den tilläggsdirektiv som syftade till att ”öka statens skatteintäkter”. Regeringens skattehöjningar på jobb, inkomster och företagande är ett hot mot välfärden. Sverige behöver fler entreprenörer som vågar satsa tid och pengar på nya idéer. Då duger det inte att höja skatterna och försvåra företagandet.

Liberalerna vill att det ska vara givande och enkelt att driva företag. För oss liberaler är företagande både ett uttryck för individens möjlighet att förverkliga sina drömmar och en viktig förutsättning för tillväxt, jobb och ekonomisk utveckling, inte minst viktigt för oss i Stockholms skärgårdskommuner. Inte en outtömlig Grottekvarn som ska beskattas till dess både företagare och anställda ej längre finner det mödan värt.

Mathias Lindow (L), kommunalråd Österåker
Jenny Nordström (L), ordförande Liberalerna Österåker