Stockholmskommuner stöttar partistyrelsen

Vi har en lång och framgångsrik historia som vi är stolta över. Och i grunden vill vi samma sak: stå upp för liberala värden och minimera ytterkantspartiernas makt och inflytande. Det som skiljer os åt är tillvägagångssättet.

Söndag den 7 mars röstade styrelsen för Länsförbundet i Stockholm med röstsiffrorna 14-1 för avslag till Nyamkos och partistyrelsens beslut om Ny start för Sverige och att också kunna samtala med alla partier i riksdagen för att söka stöd för vår politik. I stället ställde sig styrelsen bakom Christer Nylanders och Jan Jönssons reservation.

Vi är överens om:
– Vi ska gå till val på en liberal reformagenda
– Vi ska stödja januariavtalet (JA) till i höst och tills dess att budgeten för 2022 har antagits
– Vi ska inte teckna något nytt JA
– Vi vill få till stånd ett maktskifte
– Vi vill ha en borgerlig regering med ambitionen att den borgerliga alliansen återtar makten

Sedan skiljer det sig åt:
– Om inte M/L/C/KD blir större än S och MP vill reservanterna invitera och inkludera MP i regeringsunderlaget. Skulle det inte räcka ska L gå i en konstruktiv oppositionsroll. Oklart vilken statsminister som skulle stödjas.

– Partistyrelsen har i stället öppnat upp för att, om det behövs, möjliggöra samtal med alla partier och söka stöd för vår politik. Detta samtidigt som den är tydlig med att vi som parti aldrig kommer medverka i en regering som inte säkrar liberala grundvärden.

Både Decemberöverenskommelsen och Januariavtalet kom till för att begränsa ytterkantspartierna från inflytande och hålla dem borta från makten. Tyvärr har tillvägagångssätten visat sig verkningslösa och snarare gynnat V och SD. Under mandatperioden har V, M och KD med stöd av SD också kört över regeringen med L och C bland annat när det gäller stöd till kommunerna. V har också tydligt deklarerat att de inte kommer ge en liknande JA-konstellation ett villkorslöst passivt stöd för kommande mandatperiod.

Varför stöttar vi
Stockholmskommuner i nordost och i nordväst då partistyrelsens beslut:
– Det är tydligare för väljarna
– Vi räknar med att vi då har större möjlighet att stanna kvar i riksdagen
– Förutsättningarna för att vinna nya och försvara gamla liberala framgångar är störst i regeringsställning
– Vi förhåller oss till de spelförutsättningar väljarna har givit oss i riksdagen för att driva liberal politik

Vilken är vår roll i borgerligheten?
När M och KD har gått till höger och C uppfattas som närmare S, då finns det en ledig plats till vänster om M och KD och till höger om C som är vår.

Liberalerna är ett parti med starka grundvärderingar. Vi driver vår interna debatt också externt, vilket tyvärr uppfattas som vi är splittrade. Vi har en lång och framgångsrik historia som vi är stolta över. Och i grunden vill vi samma sak: stå upp för liberala värden och minimera ytterkantspartiernas makt och inflytande. Det som skiljer oss åt är tillvägagångssättet.

Vi ser partistyrelsens beslut och strategi som den bästa vägen att säkra liberala grundvärderingar och minska V:s och SD:s inflytande.

HANS AHLGREN
Gruppledare och kommunalråd i Täby