Symbolpolitik eller verklig förändring?

Onsdag 17 maj 2023

Den 17 maj är en dag som markerar kampen mot homofobi, transfobi och bifobi runt om i världen. Österåkers kommun har valt att inte hissa flaggan denna dag, eller andra flaggor andra dagar. S, MP och V ifrågasätter detta och likställer flaggning med att bry sig… på riktigt.

Liberalerna i Österåker tror på att agera och göra verklig förändring. Istället för att fokusera på en engångshandling som att hissa flaggan på en specifik dag, vill vi sätta in kommunens resurser och energi i konkreta åtgärder och insatser som främjar jämlikhet och rättigheter året om.

På Liberalernas initiativ far vi bland annat sett till att HBTQ-certifiera fritidsgårdarna inklusive fritidsfältarna, elevhälsan, biblioteken och utbildningsförvaltningen. Symbolpolitik som flaggning kan vara viktigt för att uppmärksamma frågor, men det är verkliga handlingar som skapar varaktig förändring.

Dessutom uppstår en viktig fråga när man diskuterar vilka symboler och konflikter som ska uppmärksammas. Var drar man gränsen? Varför väljer vi att flagga för vissa minoriteter eller konflikter men inte för andra?

Österåkers kommun har en strikt flaggpolicy.  Vår flaggning har ett viktigt symbolvärde och ska representera alla kommuninvånare oavsett nationalitet, sexuell läggning eller könsidentitet. Vi följer regeringens, riksdagens och Länsstyrelsens rekommendationer för allmän flaggning. Syftet är att undvika att ge upphov till olika tolkningar och värderingar kring vilka konflikter och symboler som kommunen bör flagga för.

Som ett liberalt parti och i liberalen Barbro Westerholms anda kommer vi att fortsätta vara en stark röst för att främja jämlikhet och rättigheter i kommunen. Låt oss fokusera på att skapa verklig förändring och bekämpa alla former av diskriminering och förtryck. Det handlar inte om flaggning, utan om att skapa en samhällsutveckling där alla människors lika värde erkänns och respekteras.

Mathias Lindow (L)
Kommunalråd, Österåkerskommun