Se alla

Nej till stenciler och lösblad. Ja till riktiga skolböcker.

Det är inte fler läromedel i största allmänheten eleverna behöver. Det är tryckta böcker, block och pennor.

Bristen på tryckta läromedel uppmärksammas sällan. Idag investerar Sverige minst i Norden på läromedel, genomsnittligt 650 kronor per elev och år. Finland satsar det dubbla.

Forskningen visar att elever minns den information som finns i tryckt form i böcker bättre än motsvarande uppgifter på nätet. Förståelsen ökar när läsaren slipper scrolla och klicka och kanske dessutom störs av att meddelanden ploppar upp på skärmen.

Hjärnvetarna har också konstaterat att människor  lär sig mer genom att anteckna med penna på papper,då sållar man automatiskt bort de mer perifera uppgifterna i texten. Den som antecknar – eller snarare kopierar och klistrar in – på nätet gör inte detta urval.

Lärare ska ägna sin tid åt att vara lärare och inte belastas med tidskrävande arbetsuppgifter som inte gynnar elevernas undervisning. Ett konkret exempel på det är att lärare ägnar mycket tid åt att själva sammanställa, producera och kopiera material och böcker. Detta orsakas enligt lärarna av en bristfällig tillgång på adekvata resurser i form av tryckta läromedel. Utöver att det är tidskrävande att lärare nödgas ta fram mycket egenproducerat material, så är det även svårare att kvalitetsgranska materialet.

Elever i grund- och gymnasieskolan måste i högre utsträckning få tillgång till tryckta läromedel av hög kvalitet. Vi liberaler vill satsa mer pengar på läromedel i skolan och på så viss se till att alla elever har tillgång till skolböcker i alla ämnen. För oss liberaler är det självklart att skoleleverna har läroböcker och inte stenciler.

Tryckt skolböcker underlättar för elever, föräldrar och inte minst lärare. Läsförståelsen blir bättre vid läsning av tryckta texter.

Slutsatsen är enkel. Det som behövs är inte ”läromedel”. Det är tryckta böcker, som givetvis ska kompletteras med informationsinhämtning från internet när det behövs. Men boken måste ställas i centrum igen.