Vi måste fullfölja vårt ansvar!

Torsdag 19 oktober 2017

Med flyktingvågen 2015 kom även ensamkommande barn till Sverige. För kommunerna blev det en utmaning att hitta boenden och stödstrukturer för dessa unga. Många av barnen bär på krigets fasor och det har tagit sin tid att bygga upp deras tillit och trygghet. Medmänniskor och professioner har engagerat sig, ofta i motvind, och lyckats skapa band med barnen. Kommuner har med hjälp av statligt stöd och egna resurser investerat i dem, ekonomiskt och samhällsnyttigt.

Asylprocessen har tagit alldeles för lång tid och till följd av den långa väntetiden har många ensamkommande barn hunnit fylla 18 år innan processen är avslutad. På dagen tar staten över ansvaret samtidigt som boenden och stödstrukturer i kommunen avslutas. Den unge förväntas nu ta en plats på ett av Migrationsverkets ankomstboenden ofta långt bort från den kommun där man tidigare bott och levt. Ungdomens trygghet, skola, föreningsliv och sociala nätverk rycks bort och den investering som kommunen har gjort försvinner.

Staten föreslår nu ett tillfälligt kommunbidrag för att motivera kommunerna att låta dessa vuxna ungdomar bo kvar i kommunen till dess att deras ansökan om uppehållstillstånd är slutligt avgjord. Detta bidrag är proportionerligt fördelat och för Österåkers kommun innebär det 1 354 329 kr. i december 2017 och 677 164 kr. år 2018. Österåker har från nu till årsskiftet cirka 14 ungdomar som berörs och ytterligare 7 från årsskiftet till sommaren. Flera kommuner, däribland Stockholm, Göteborg, Västerås och Linköping har tagit beslut att på olika sätt använda det statliga stödet för att ge de unga asylsökande möjligheterna att kunna bo kvar i kommunen, däribland lösningar genom frivilligorganisationer.

Liberalerna i Österåkers kommun vill skapa förutsättningar för dessa ungdomar så att de inte ska behöva lämna kommunen och sina liv som de börjat bygga upp. Det handlar därför om att agera snabbt. För att göra detta vill vi att kommunen ta fram ett konkret förslag som bygger in aspekter som mänskliga rättigheter, kostnader, ansvar, validering av boenden, rättigheter och skyldigheter.

Den psykiska ohälsan har ökat för denna grupp ensamkommande ungdomar i och med den känslosamma väntan på asylbeskedet och ovissheten inför morgondagen. De har rätt att vara trygga och bli behandlade med respekt, tillit och värdighet.

Jörgen E. Berglund (L) Ledamot i Socialnämnden

Jenny Nordström (L) Ordförande i Liberalerna Österåker