Visst behöver vi bra skolpolitiker

Vi instämmer med det Mauricio Contreras (V) skrev i sin insändare att det är viktigt att arbeta med att öka andelen behöriga lärare i skolan och vikten i att ha bra skolpolitiker. Contreras insändare, Lokaltidningen Kanalen nr. 51, 2020

Österåkers kommun arbetar i likhet med övriga kommuner i landet med att öka andelen behöriga lärare. Österåker ligger strax under snittet i länet som ligger på 77,4 procent för andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen. Kommunen ligger dock väl till i löneläget för lärare och arbetar kontinuerligt för att anställa behöriga lärare när tjänster utlyses. Förskole- och grundskolenämnden har särskilt fokus på behörigheten i skolan i sitt arbete. Vad avser meritvärdena så höjdes resultatet i år till det högsta värde som uppnåtts, andelen elever som når kunskapskraven i alla ämnen ligger kvar på en hög nivå. Andelen elever som når gymnasiebehörighet har minska något men ligger kvar på en relativt hög nivå.

Visst behöver Österåker bra skolpolitiker. Vi menar att det är viktigt att de är väl insatta i nämndens ansvarsområde och vara så pass klarsynta att de förstår att en uppräkning av skolpengen på mellan 1,5 och 2,0 procent är en satsning och inte en nedskärning. Vidare anser vi att bra skolpolitiker debatterar kring hur skolan kan utvecklas utifrån det egna partiets visioner snarare än att grundlöst anklaga sina politiska meningsmotståndare för att skära ner på skolan och påstå att det görs effektiviseringar i den pengrelaterade verksamheten.

Hampe Klein (M)
Ordförande Förskole- och grundskolenämnden