Alliansen svarar på Socialdemokraternas budgetprioriteringar för kulturen och fritiden 2021

Torsdag 18 februari 2021

S: Hästhagarna vid Skånsta behöver rustas upp. Marken och ridhuset är kommunens, varför är man inte intresserad av att underhålla dem bättre?

Skånsta ryttare är en förening som äger sina fastigheter, det vill säga ridhuset ägs inte av Österåkers kommun. Däremot arrenderar föreningen marken av kommunen och som arrendator har man en underhållsskyldighet som just innebär att föreningen är ansvarig för det löpande underhållet.

Självfallet hjälper vi ändå till och finansierar föreningar med olika former av föreningsbidrag. Skånsta ryttare kan söka ytterligare bidrag hos Kommunstyrelsen om de behöver stöd. Vi är måna om att säkra att deras viktiga verksamhet kan fortsätta att utvecklas.

S: Socialdemokraternas största satsning i sitt budgetförslag 2021 är 60 miljoner till en ny simhall.

Det stämmer att den nuvarande simhallen är föråldrad och därför är processen igång sedan några år med att planera för en ny simhall i vår växande kommun. För 60 miljoner får man inte ens en halv simhall. En värdig ny simhall kostar betydligt mer och det behöver därför utredas och planeras ordentligt efter de faktiska kostnaderna.

S: Österåker behöver fritidsgårdar i de olika kommundelarna. Idag finns det endast två i vår stora kommun.

Österåker har fyra fritidsgårdar – Bergagården, Ljusterögården, Solskiftesgården samt Tråsättragården. Även vi tycker att det är otroligt viktigt att jobba för ungdomar som kan hamna snett i livet och därför tittar vi på ytterligare alternativa mötesplatser på exempelvis Multihallen och Sportcentrumet. Vi planerar även för andra alternativ i takt med vår växande kommun.

S: Halvera egenavgifterna för musikskolornas elever så att fler barn och ungdomar kan delta i verksamheten.

Även vi ser musikskolorna som ett viktigt inslag för det kulturella livet i kommunen. Därför satsade vi istället på att alla barn ska ges möjlighet till att gå i musikskola genom vårt system med flera olika utförare vilket gör att Österåker inte har någon kö alls till musikkurserna. 90 procent av landets kommuner har så pass långa köer att eleverna inte kan garanteras plats i sin egen kommun. I Österåker kan vi garantera en kursplats just för att vi ser det kulturella livet i kommunen vara betydelsefullt.

Michaela Fletcher (M)
Kommunstyrelsens ordförand