Äldreomsorg

─ leva livet hela livet

När vi är äldre är det än viktigt att vi får vara de individer som livet har gjort oss till. Självbestämmande och valfrihet är viktig för alla, oavsett ålder, och en given utgångspunkt i Liberalernas politik. Vi vill ha en äldreomsorg som sätter varje individ i fokus och där den äldre får det stöd och den hjälp som behövs.

Liberalerna vill:

• Eget hemtjänstteam med färre personal som kommer till ditt hem.
  • Digital hemguide för ökad delaktighet i samhället.
  • Geriatrisk mottagning och Närakut. God och nära vård är en trygghet.
  • Seniorsportskola. Fysisk aktivitet ska vara tillgängligt för alla.
  • Gratis gymkort för 90+.
  • Friskvårdsprojekt för äldre som beviljats dagverksamhet på Vårdbo.

Eget hemtjänstteam

Makten att själv kunna bestämma vem som stiger över tröskeln för att hjälpa till är en fråga om integritet. Idag möter en omsorgstagare i snitt 16 olika hemtjänstpersonal under en tvåveckorsperiod. Österåkersliberalerna vill nu halvera antalet. Vi ser att omsorgstagaren förtjänar kontinuitet av ett eget hemtjänstteam. Bekanta ansikten skapar trygghet och förutsägbarhet hos människor som ibland inte har någon annan som hälsar på.

Digital hemguide

Okunskap och oro inför den allt mer digitaliserade världen kan få äldre att känna sig utanför samhället. Det handlar om allt från att betala räkningar via nätet till att använda BankID och 1177-Vårdguiden, tjänster som ger en tryggare och enklare vardag.

Vi liberaler vill därför att kommunen ska erbjuda en digital hemguide till alla 70+ som är boende i Österåker. Vi ser att en digital hemguide är en fråga om en inkludering, en möjlighet att vara delaktig i samhället.

Den digitala hemguiden ska göra hembesök och hjälpa äldre att använda säkra digitala tjänster i smarttelefonen, på surfplattan eller i datorn. Den personliga servicen är ofta avgörande med möjligheten att ställa frågor, följa upp och få personlig service tills problemet är löst. Digital hemguide är en framtidsfråga.

Fysisk aktivitet – för alla

Fysisk aktivitet ska vara tillgängligt för alla. Det är nödvändigt för den äldre
som vill behålla sina funktioner så långt det går att träna förebyggande. Det är
även viktigt att erbjuda rehabilitering för att man ska kunna träna upp sig och
motverka smärta efter skador och sjukdomar. Fysisk aktivitet i sällskap ger
dessutom socialt utbyte och stimulans. Allas rätt till rörelse – hela livet!