Så får Österåkersborna större valfrihet

Måndag 16 oktober 2017

Numera är det du som bestämmer vilken skola ditt barn ska gå i och vem som ska komma hem till dig om du behöver hemtjänst.

Idag ser vi dock hur valfrihetens idéer är under attack. En rödgrön regering i Rosenbad vill försvåra för privata aktörer att driva uppskattade skolor, förskolor och äldreboenden. Förslagen riskerar bland annat att drabba de 1 623 elever som valt en fristående grundskola eller gymnasieskola i Österåkers kommun och alla de som valt privata utförare i omsorgen.

Medan Socialdemokraterna vill avveckla valfriheten, vill Liberalerna utveckla den. Följande utgör några av Liberalernas förslag;

1. Valfrihet över kommungränserna. Inom gymnasiet har man lyckats skapa en gemensam region som låter elever välja fritt i Stockholmsområdet. Vi vill utvidga den valfriheten till fler områden, som äldreboende, hemtjänst, LSS-boende och vuxenutbildning samt utreda en länsövergripande kultur- och fritidspeng.
  2. Ge dig mer makt över innehållet. Äldre måste få mer makt att påverka innehållet i hemtjänsten och på äldreboendet och välja vad som ska utföras en given dag. Man bör kunna få välja att konsultera vården med e-tjänst, telefon, video eller vanligt fysiskt besök.
  3. En mångfald av aktörer. Avsikten med valfrihet är att göra det möjligt för utförare med olika filosofier och verksamhetsidéer att verka. Det kräver att såväl vinstdrivande som idéburna utförare kan verka, och det kräver att kommuner inte bara vänder sig till stora företag. Kommunerna måste göra det lättare för små företag att konkurrera i upphandlingar, och i ökad utsträckning använda LOV (Lagen om  valfrihetssystem) istället för LOU (Lagen om offentlig upphandling.)

I ett samhälle utan valfrihet är makten ojämlikt fördelad – med köer och kvoter som ofta går att runda för den med rätt kunskap och rätt kontakter. Vi vill ha valfrihet för fler och att verksamheternas kvalité ska säkras. Därför behövs mer och bättre information. I stället för att minska valfriheten vill vi ge varje människa större möjlighet att forma sitt eget liv.